Op verzoek van vele duikteam leden was op zondag 4 juli 2010 de eerste wrakduik van dit duikseizoen gepland. Veel vragen om mee te mogen maar de opkomst was die zondagmorgen erg miniem. Aan het weer kon het niet liggen. Een stralende dag met temperaturen ver boven de 28 graden, een zee zo glad als een spiegel en wat later bleek met een uitstekend zicht.  Dit was de unieke kans om onder de meest gunstige omstandigheden een wrakduik op de Noordzee te maken.

wrakduik-04072010Met de groep duikers vertrokken we klokslag 08:00 uur met de boot vanuit de buitenhaven van Lauwersoog.  2½ uur later waren op de duikstek en begon het zoeken naar het wrak waarop die ochtend zou worden gedoken. Het wrak, de Eurabia Sun (ex Theron), was een kolossaal object van 114 meter lang die enigszins op de bakboordzijde lag. Voor de niet kenners, de linkerzijkant. Op het echolood van het schip was het contour van het wrak duidelijk waarneembaar. De bodem op ongeveer 32 meter en de bovenzijde van het wrak op ongeveer 20 meter. Aangezien het wrak tegen de Noord-Oost vaargeul voor de Internationale vaart afgezonken lag zagen we enorme grote schepen ons voorbij varen. Een indrukwekkend gezicht.
Nadat de juiste positie was gekozen werd de dreg met de diverse drijfboeien achter het wrak gepositioneerd en werd het langzaam met behulp van mensenkracht en de nog aanwezige stroming aan het wrak bevestigd. De dreg met boeien die door Rudie Luursema was ontworpen deed precies waar we op hoopten. Door de constructie van drie boeien was de afnemende stroming duidelijk waarneembaar. De eerste twee duikers die overboord gingen zouden onderzoeken of de dreg verantwoord vast zat aan het wrak waarna de overige duikers aan de afdaling konden beginnen. De afspraak was dat wanneer de beide duikers na 7 minuten nog niet boven waren de rest kon volgen. Tijdens de afdaling stond nog een beetje stroming maar dat was van dien aard dat de wrakduik op een verantwoordelijke wijze kon worden gemaakt. Na een afdaling van enkele minuten zagen dat de dreg aan de boeg van het wrak terecht was gekomen en zich daar had vastgehaakt. Diepte circa 30 meter. Nadat de duikers hun tocht over het wrak vervolgden zagen zij de volgende buddyparen via de afstijglijn het wrak naderen. Het zicht onderwater was tussen de 7 en 10 meter. Perfecte condities voor de Noordzee. Het watertemperatuur was aan de oppervlakte en op het wrak circa 20 graden. Op het echolood konden we al zien dat het een enorm groot wrak was maar tijdens de duik zag pas je de enorme afmetingen. Minutenlang over het wrak duiken en nog was het eind niet in zicht.

De vereiste reel (soort molen met een lijn uit niet rottend materiaal met bevestigingshaak) was hier duidelijk een must. Het wrak was van boven tot onder begroeid met anjelieren en op het wrak was veel leven aanwezig. Grote Noordzee krabben waar je ook maar keek, kleine scholen vis en een aantal verdwaalde kabeljouwen. Jammer dat door de diepte en het opkomend tij de duik na een ongeveer 45 minuten moesten worden afgebroken en met de opstijging en verplichte stops moest worden begonnen. Via de duiktrap konden de duikers op eenvoudige wijze aan boord klimmen. Een stuk eenvoudiger dan de trappen die we al hadden meegemaakt op de diverse boten in Egypte. Toen iedereen weer aan boord was werden de meest enthousiaste verhalen verteld. Nadat de dreg weer was losgemaakt begon de terugreis naar Lauwersoog. Nadat de vele duikmaterialen van de boot was gehaald en nog een smakelijk lekkerbekje of kibbeling werd genuttigd in het visrestaurant ging iedereen moe maar zeer tevreden naar huis. Zoals in het begin al werd vermeld; een stralende dag met temperaturen ver boven de 28 graden, een zee zo glad als een spiegel en wat later bleek met een uitstekend zicht onderwater. Spijtig voor de achterblijvers.